Vajinal enfeksiyonların nedenleri nelerdir?

Vajinal enfeksiyon çoğunlukla vajinada normalde bulunan mantar ve bakterilerin, vajen florasında oluşan değişiklikler sonucu ön plana çıkması sonucunda oluşur. Enfeksiyonlar ve antibiyotik kullanımı, gebelik, cinsel ilişki sıklığının artması, şeker hastalığı ve bağışıklık sisteminin baskılanmasına neden olan hastalıklar bu riski artırır. Genital bölgenin nemli kalmasına sebep olan sentetik çamaşırların kullanımı, dar pantolonların giyimi, yaz aylarında havuza girilmesi sonrasında havuz suyundaki klorun vajen florasındaki yararlı bakterileri öldürmesi sonucu özellikle mantar enfeksiyonu görülme ihtimali arttırabilir.

Vajinal enfeksiyonlar sıklıkla karma mikroorganizmalar (anaerop, aerop bakteri, mantar vb.) ile oluşan enfeksiyonlardır. En sık görülen belirtiler; akıntı miktarında artış, kötü koku, kaşıntı ve vajinada yanma hissidir.

Mantar enfeksiyonunda kaşıntı daha ön planda olup dış genital organlarda kızarıklık ve şişlik meydana gelebilir. Kaşımaya bağlı olarak genital bölge derisinde incelmeler, aşınmalar ve yüzeyel kanamalar görülebilir; bunların sonucunda da idrar yaparken yanma ve cinsel ilişki sırasında da ağrı yaşanabilir. Bakteriyel enfeksiyonlarda ise kötü kokulu yoğun akıntı ön plandadır.

Tedavi; doktorunuzun önerdiği vajinal fitiller, kremler ve ağızdan alınan haplar şeklinde olabilir. Uygulanan tedaviyle şikayetler sıklıkla 1-2 gün içinde geriler. İnatçı ve sık tekrarlayan enfeksiyonlarda kültür testinin yapılması ve eş tedavisi gerekebilir.

Vajinal enfeksiyonlardan korunmak için sentetik iç çamaşırları ve dar kıyafetler giyilmemelidir. Pamuklu ve rahat iç çamaşırları tercih edilmeli, günde en az bir kez değiştirilmelidir. İç çamaşırlar deterjanla değil, sabunla yıkanmalı ve buharlı yüksek derecede olan ütüyle ütülenmelidir. Genital bölgenin temizliği için parfümlü kozmetik ürünleri kullanılmamalı, bu bölge için özel üretilmiş ürünlerle temizlik yapılmalıdır. Yaz aylarında havuz ve deniz sonrası genital bölgenin kuru kalması için ıslak mayo veya bikiniyle oturulmamalı ve havuz sonrası klordan arınmak için mutlaka duş alınmalıdır.